poniedziałek, 12 września 2016

GSS dzień 1


Główny Szlak Sudecki im. M. Orłowicza, to drugi co do długości górski szlak turystyczny w Polsce (ok. 440 km). Przebiega przez: G. Izerskie, Karkonosze, Rudawy Janowickie, G. Kamienne, G. Sowie, G. Stołowe, G. Orlickie, G. Bystrzyckie, Masyw Śnieżnika, G. Złote i G. Opawskie.
Plany jego przejścia pojawiły się w mojej głowie jeszcze w Wołosatem (w 2014 r.), podczas moich ostatnich pokonywanych metrów Głównym Szlakiem Beskidzkim. Już wtedy wiedziałem, że przejdę pozostałe 2 szlaki wiodące przez główne pasma górskie w Polsce. A mianowicie: Główny Szlak Sudecki i Główny Szlak Świętokrzyski.
W przeciwieństwie do mojej wyprawy Głównym Szlakiem Beskidzkim (o tej wyprawie możecie przeczytać w zakładce GSB (Główny Szlak Beskidzki) - znajduje się tam moja fotorelacja z poszczególnych dni), akurat tej wyprawie nie poświęciłem specjalnego cyklu przygotowań kondycyjnych. Wiedziałem, że jeżeli obejdzie się bez kontuzji, spokojnie pokonam całą trasę w założone 14 dni. Noclegi w zależności od pogody i lokalizacji zaplanowałem w schroniskach, obiektach agroturystycznych i własnym namiocie.
Tym razem nie zamierzałem jednak pokonać trasy samotnie, w tym celu na Facebooku utworzyłem wydarzenie, mające zachęcić osoby z podobnymi zainteresowaniami i planami do wspólnej wędrówki. Mimo sporego zainteresowania tym wydarzeniem i kilku osób deklarujących gotowość do wspólnej wyprawy, ostatecznie wszystkie te osoby musiały odłożyć te ambitne plany w czasie. Mówi się trudno. Wiedziałem, że na szlaku nie będę przecież sam. Zawsze można spotkać na szlaku osoby, tak samo jak ja zwariowane na punkcie gór.
Zatem znów w pojedynkę, ale pełen optymizmu i samozaparcia ruszyłem na spotkanie z wielką przygodą.    


DZIEŃ 1: Świeradów-Zdrój - Schronisko PTTK na Stogu Izerskim

Data: 04.VII.2016


Dzienny dystans: 4,3 km (GSS) + 1,1 km (wejście na Stóg Izerski)
Wyprawowy dystans: 4,3 km (GSS), 5,4 km (całość)
Dobowa suma podejść: 583 m
Dobowa suma zejść: 44 m

Najwyższy punkt na trasie GSS - dzień 1: Stóg Izerski (1106 m n.p.m.); Schronisko PTTK na Stogu Izerskim (1065 m n.p.m.) (sam GSS)


Schroniska turystyczne i inne obiekty noclegowe na trasie:
Schronisko PTTK na Stogu Izerskim:      http://stogizerski.republika.pl/schr/

Trasa: 

GÓRY IZERSKIE:  Świeradów-Zdrój (526 m n.p.m.) -  Schronisko PTTK na Stogu Izerskim (1065 m n.p.m.) -  Stóg Izerski (1106 m n.p.m.) -  Schronisko PTTK na Stogu Izerskim (1065 m n.p.m.)

Trasa GSS dzień 1. Opracowanie własne w QGIS-ie. Podkład - WMS (geoportal).

Profil topograficzny 1 dnia wyprawy GSS.

Po długiej i nieco wyczerpującej podróży, udało mi się w końcu po ok. 12 h, dotrzeć z rodzinnej Brennej na miejsce startu wyznaczone w Świeradowie-Zdroju. Trzeba zaznaczyć, że o ile dojazd do Jeleniej Góry nie stanowił problemu (kursuje tutaj pociąg z Wrocławia), o tyle już samo dotarcie do Świeradowa-Zdroju nie jest takie łatwe. Z Jeleniej Góry kursuje tutaj niewiele busów (busy do Świeradowa-Zdroju kursują również ze Szklarskiej Poręby). Najlepszy dojazd oferuje przewoźnik - Sław Trans. Busy te jeżdżą z przystanku położonego niedaleko dworca PKS (ok. 2 km od dworca PKP Jelenia Góra). Można dojechać tam korzystając ze środków komunikacji publicznej. Ja proponuje przejść się tam jednak pieszo, zwłaszcza że można tam dojść wędrując przez ścisłe centrum miasta (m.in. zabytkowa starówka).
Wreszcie ok. 18:00 dotarłem w pobliże czerwonej kropki, wyznaczającej początek mojej wycieczki Głównym Szlakiem Sudeckim. W tym momencie dzieliło mnie jeszcze 440 km od zrealizowania kolejnego ambitnego planu.
Pierwsze kilkaset metrów trasy () wiedzie w stronę uzdrowiskowej części miasteczka.

Świeradów-Zdrój to niewielkie uzdrowiskowe miasteczko (ok. 4,5 tys. mieszkańców - 2011 rok). Największymi atrakcjami miasteczka są: uzdrowiskowa część miasta (pijalnia wód z Domem Zdrojowym, zabytkowe sanatoria i pensjonaty oraz park), a także Ośrodek Ski & Sun Świeradów-Zdrój (6 wyciągów narciarskich, 1 kolejka gondolowa).

Wiedząc, że przewidziany na dzisiaj dystans do pokonania jest niewielki (zaledwie 5,4 km), mogłem sobie pozwolić na bliższe poznanie uzdrowiska.
Pierwsze wzmianki o leczniczych właściwościach tutejszych wód mineralnych pochodzą z przełomu XVI/XVII wieku. Jednak to 1768 rok jest najbardziej istotną datą, jeżeli chodzi uzdrowiskowy charakter miejscowości. To właśnie z tym rokiem wiąże się początek zorganizowanej działalności uzdrowiskowej miasta.
Wykorzystywane w Uzdrowisku wody to pochodzące z własnych odwiertów niskomineralizowane szczawy wodoro-węglanowo-wapniowo-magnezowe z zawartością żelaza, fluoru oraz radonu. Wody te tonizują układ krążenia i system nerwowy, mają wpływ na rewitalizację organizmu, są zalecane także przy chorobach nadciśnieniowych, stanach po zawałach serca, udarach mózgu po upływie pól roku od tego incydentu.

Świeradów-Zdrój - czerwona kropka. Początek wędrówki Głównym Szlakiem Sudeckim.

W Świeradowie-Zdroju na uwagę zasługują takie perełki architektury jak:
- pochodzący z 1899 roku Dom Zdrojowy z pijalnią wód i najdłuższą na Dolnym Śląsku Halą Spacerową (80 m);
- sanatorium "Szarotka" z 1900 r.;
- sanatorium "Turoń" z 1910 r.;
- pensjonat "Paprotka";
- pensjonat "Eldorado";

Sanatorium "Szarotka" z 1900 r..

Świeradów-Zdrój - ulica Zdrojowa.

Pijalnia wód mineralnych w Świeradowie-Zdroju.

Dom zdrojowy w Świeradowie-Zdroju.

Hala spacerowa w domu zdrojowym - Świeradów-Zdrój.

Pamiątkowa tablica poświęcona osobie dr M. Orłowicza - patronowi Głównego Szlaku Sudeckiego.

Za uzdrowiskiem trasa () zaczyna się mozolnie wspinać drogą asfaltową na zbocze Stogu Izerskiego (1106 m n.p.m.). Szlak () wiedzie tutaj serpentynami, dwukrotnie skracając drogę, aż do widokowego miejsca, z którego roztacza się piękna panorama na nizinę. Tutaj GSS, skręca w lewo na stromą leśną ścieżkę, doprowadzając mnie w pobliże górnej stacji kolejki gondolowej i schroniska PTTK na "Stogu Izerskim" (), gdzie zaplanowałem swój pierwszy nocleg.  

Podejście asfaltową drogą na Stóg Izerski (1106 m n.p.m.).

Fragment podejścia biegnący leśną ścieżką.

Widok na Pogórze Izerskie - podejście na Stóg Izerski (1106 m n.p.m.).

Pogórze Izerskie z okolic górnej stacji gondolowej - Stóg Izerski.

Spod schroniska tylko kilka minut dzieliło mnie od szczytu Stogu Izerskiego (1106 m n.p.m.). Nie byłbym sobą, gdybym nie wszedł na jego wierzchołek ;). Prowadzi tam zielony () i żółty szlak (). Na szczycie znajdują się pozostałości dawnej drewnianej wieży widokowej oraz maszt telekomunikacyjny.

Maszt telekomunikacyjny na Stogu Izerskim (1108 m n.p.m.).

Po kilku minutach spędzonych na szczycie, wróciłem szlakiem w pobliże schroniska (), (). O godzinie 19:30. cel mojej dzisiejszej wędrówki został osiągnięty. Choć to wakacje, byłem jedynym turystą nocującym tego dnia w schronisku. Widocznie poza weekendami, Góry Izerskie nie cieszą się tak dużą popularnością, jak sąsiadujące z nimi pasmo Karkonoszy. Mając jeszcze ponad godzinę czasu do zachodu Słońca, udałem się przed schronisko, by podziwiać wspaniały widok na Karkonosze i płaskie krainy geograficzne leżące na północ od schroniska PTTK Na Stogu Izerskim.  

Pogórze Izerskie ze Stogu Izerskiego (1106 m n.p.m.).

Schronisko PTTK Na Stogu Izerskim powstało w 1924 r. z inicjatywy Towarzystwa Karkonoskiego. Posiada ono 47 miejsc noclegowych w pokojach 2, 4, 5, 6, 8 i 10 osobowych.  

Schronisko PTTK na "Stogu Izerskim".

Widok na Karkonosze i płaskie wierzchowiny Gór Izerskich.

Wiedząc, że od jutra czeka mnie już prawdziwe całodniowe wędrowanie, położyłem się dosyć wcześnie spać. Nie zamierzałem tracić czasu, więc pobudkę wyznaczyłem sobie na godz. 5:00.

Przydatne linki:

- Ośrodek Ski & Sun Świeradów-Zdrój - http://skisun.pl/
- Świeradów-Zdrój (oficjalna strona internetowa miasta) - http://swieradowzdroj.pl/
- Uzdrowisko Świeradów-Zdrój - http://www.uzdrowisko-swieradow.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz